Concept

Een concept, een plan, idee of ruwe schets.
“een idee met potentie, dat de moeite waard zal blijken als het zorgvuldig wordt
uitgewerkt en verbeterd…” Een concept ontwerpen is een sterk creatief proces. Naast die creativiteit is het ook een praktisch onderzoek naar randvoorwaarden, doel en haalbaarheid.
Maarten gaat in zo’n proces met zorgvuldig gekozen omwegen recht naar het doel.

Eerst een stap terug

Concept ontwerpen heeft een ritme, elk ontwerp traject volgt dezelfde beproefde route:

Wat is de basis gedachte, wat gaan we onderzoeken? Belangrijk is de ontwerpvraag goed te formuleren. Als je vraagt om een bed, dan krijg je vaak een matras op vier pootjes en twee kussens. Als je vraagt: Ik wil een slaapplaats, dan krijg je meestal antwoorden die onderscheidend zijn. Dus: wat is je vraag?

Als dat duidelijk is komt stap 2. Informatie verzamelen. Schetsen, naar buiten gaan, onderzoeken, rondvragen, en de vraag uit stap 1 beantwoorden om te komen tot een concept plan. Dat plan wordt gepresenteerd, besproken, tegen het licht gehouden, nog een keer overwogen.
Klopt het nog steeds met de eerste vraag, of moeten we die bijstellen?

Stap 2 kan uit twee of meer contactmomenten en tussenstappen bestaan. Bijschaven, weggooien, nieuwe inzichten. Allemaal goede onderdelen om te komen tot een goed eindresultaat.

Aan het einde van fase twee zijn we klaar om een definitief ontwerp te maken. Keuzes voor materialen, vormen en de verschillende onderdelen die nodig zijn. Dat leggen we vast in een overzicht, werktekeningen en een begroting. Met die informatie gaan we naar leveranciers en interieurbouwers, zodat we offertes kunnen aanvragen en uiteindelijk over kunnen gaan tot uitvoering van de plannen.

Van concept naar eindontwerp naar realisatie.